Zimowe obowiązki właścicieli nieruchomości.
dodano: 2025-01-15
Zima to czas, kiedy właściciele nieruchomości mają więcej obowiązków, nieodśnieżenie chodnika, niestrącenie sopli może grozić mandatem.
Właściciel lub zarządca budynku jest przede wszystkim zobowiązany do odśnieżania chodników znajdujących się na podlegającym mu terenie. Wynika to z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Obowiązek odśnieżania związany jest z uprzątnięciem błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Istnieje wyjątek od tego przepisu, a mianowicie właściciel lub zarządca posesji nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
Każdy właściciel musi dbać o czystość i porządek na swojej nieruchomości. Do obowiązków właścicieli i zarządców należy dbałość o należyty stan techniczny budynku, w tym niedopuszczanie do przeciążenia konstrukcji budynku przez zalegający na dachu śnieg i zapewnienie w razie konieczności odśnieżania dachu i elementów elewacji budynku.
Obowiązek ten obejmuje także usuwanie sopli, brył, nawisów lodowych i śniegowych, mogących zagrozić bezpieczeństwu osób znajdujących się na ciągach pieszych i jezdnych przebiegających bezpośrednio przy budynku. Niewłaściwe utrzymanie i użytkowanie oraz niezapewnienie bezpieczeństwa zagrożone jest grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności.
Obowiązek usuwania śniegu i lodu dotyczy zwłaszcza wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, bo po chodnikach znajdujących się na ich terenie poruszają się zarówno mieszkańcy bloku, jak i inne osoby. W przypadku zaniedbań, które doprowadzą do wypadku – np. złamania nogi na oblodzonym chodniku, szkody wywołanej przez spadający z dachu śnieg czy nawisy lodowe - odpowiedzialność ponosi wspólnota bądź spółdzielnia mieszkaniowa.